Sprawdź termin
Strona główna Co oznaczają gwiazdki hotelowe? Poznaj standardy!

Co oznaczają gwiazdki hotelowe? Poznaj standardy!

W teorii każdy z nas wie, jaką funkcję pełnią gwiazdki hotelowe. Po obiektach jednogwiazdkowych nie oczekujemy zbyt wiele i często ich unikamy, a widząc 5 gwiazdek spodziewamy się luksusu i pełnego wachlarza udogodnień. Czy wiesz jednak co dokładnie kryje się za tym oznaczeniem? Czym różni się hotel 3-gwiazdkowy od 4-gwiazdkowego? Czy zawsze warto zapłacić za jedną gwiazdkę więcej? I na jakiej zasadzie są one właściwie przyznawane? Odpowiedzi na te wszystkie pytania znajdziesz poniżej!

Warto na początku zaznaczyć, że standardy mogą się różnić w zależności od kraju, w którym znajduje się obiekt. 3 gwiazdki w Turcji niekoniecznie muszą oznaczać to samo, co 3 gwiazdki w Polsce. Pewnie teraz pojawia Ci się w głowie pytanie: "Ale jak to? Czy system gwiazdkowy nie powinien ujednolicić standardów, by ułatwić gościom wybór?". Rzeczywiście taki był jego cel, jednak każdy kraj nieco się różni panującymi tam zasadami i zwyczajami, co w praktyce ma przełożenie również na standard obiektów. Co więcej, niektóre państwa wykorzystują własne systemy oznaczeń, a inne nie stosują ich wcale. Dlatego miej na uwadze, że zasady, które za chwilę poznasz, dotyczą przede wszystkim hoteli znajdujących się w Polsce.

Kto przyznaje gwiazdki hotelowe?

Gwiazdki przyznaje obiektom marszałek danego województwa (wraz ze specjalną komisją) na podstawie zasad określonych w znowelizowanej Ustawie o Usługach Turystycznych z 1997 r. oraz w Rozporządzeniu Ministra Sportu i Turystyki z 16 listopada 2011 r.

Zatem aby hotel otrzymał odpowiednią liczbę gwiazdek, musi spełnić szereg wymagań zawartych w wyżej wymienionych dokumentach. Dotyczą one m.in. elementów wyposażenia, konkretnych rodzajów usług oraz bezpieczeństwa. Znajdziemy tam na przykład takie wymogi, jak wyłożenie podłogi dywanami lub wykładziną, dostępność lampki nocnej przy każdym miejscu do spania, dostępność lustra z oświetleniem oraz zadaszenie nad głównym wejściem. Oczywiście im więcej gwiazdek, tym więcej punktów musi spełniać obiekt. A lista jest długa - liczy ponad 50 punktów.

 

Co jest brane pod uwagę przy przyznawaniu gwiazdek?

 

Kryteria, według których kategoryzuje się hotel obejmują powierzchnię pokoi, ich wyposażenie i dodatkowe udogodnienia. Bierze się pod uwagę również to, czy w pokoju znajduje się łazienka. Ocenie podlegają także usługi gastronomiczne. Każdy hotel musi umożliwić gościom zjedzenie śniadania oraz dostęp do gorących napojów przez całą dobę. W hotelach z wyższym standardem ocenia się dostępność usługi room service.

Punkty obejmują także sprzątanie oraz częstotliwość wymiany pościeli i ręczników. Znajdziemy również zapis o dodatkowych usługach hotelowych, takich jak pranie i prasowanie ubrań, gabinety odnowy biologicznej, czy strzeżone miejsce parkingowe. Liczba gwiazdek zależy też oczywiście od poziomu obsługi, m.in. od dostępności dwujęzycznej recepcji.

Poniżej znajdziesz listę najważniejszych wymagań, w zależności od kategorii hotelu. Dzięki niej szybko zorientujesz się, jaki obiekt będzie w stanie spełnić Twoje oczekiwania niezależnie od tego, czy szukasz hotelu dla rodziny, czy planujesz podróż w celach służbowych.

 

hotel 2-gwiazdkowy

Hotele 1-gwiazdkowe

  • minimalna powierzchnia pokoju 2-osobowego - 10m2,
  • ogrzewanie w całym obiekcie lub w części nieklimatyzowanej,
  • wyposażenie: stolik nocny lub półka oraz lampka przy każdym miejscu do spania, szafa z min. 3 wieszakami na osobę, biurko lub stół, krzesło lub inny mebel do siedzenia, lustro, wieszak ścienny na odzież, dostęp do min. 1 gniazdka elektrycznego, kosz na śmieci, szklanki w ilości odpowiadającej liczbie osób;

Łazienka:

  • pokoje z własną łazienką - min. 25% wszystkich pokoi w przypadku starszych obiektów i 100% w przypadku nowych,
  • zimna i ciepła woda przez całą dobę,
  • wanna z baterią i natryskiem lub kabina natryskowa,
  • umywalka z blatem lub półką i oświetleniem,
  • WC,
  • mydelniczka, papiernica, wieszaki, uchwyty przy wannie i natrysku, lustro z oświetleniem, gniazdko, kosz na śmieci, mydło, ręcznik;

Gastronomia:

  • zapewnienie gościom sprzedaży gorących napojów przez całą dobę, możliwa sprzedaż zamienna z automatów lub dostępność kawy i herbaty w pokojach,
  • podawanie śniadań;

Utrzymanie czystości:

  • sprzątanie jednostek mieszkalnych codziennie lub na życzenie gości,
  • zmiana pościeli i ręczników co 3 dni lub na życzenie gości;

Dodatkowe usługi i rozrywka:

  • miejsce postojowe na czas przyjazdu i odjazdu gości,
  • telefon i faks dostępny w recepcji (w przypadku wyposażenia recepcji w faks),
  • dostępność windy lub schodów ruchomych w przypadku, gdy część dla gości obejmuje powyżej 4 kondygnacji,
  • wyznaczone miejsca dla palących,
  • budzenie,
  • przechowywanie bagażu, także pieniędzy i przedmiotów wartościowych gości - dostępne całą dobę,
  • akceptacja kart płatniczych (w przypadku obiektów powyżej 50 pokoi),
  • możliwość oglądania telewizji w miejscu ogólnodostępnym.

 

 

Hotele 2-gwiazdkowe

gwiazdki hotelowe zasady

Wszystkie punkty wymienione w przypadku hotelu 1-gwiazdkowego oraz:

Pokoje hotelowe:

  • minimalna powierzchnia pokoju 2-osobowego - 12m2,
  • dodatkowo w ramach wyposażenia: miejsce na bagaż, instalacja umożliwiająca odbiór programów radiowych, dostęp do internetu;

Łazienka:

  • pokoje z własną łazienką - min. 50% wszystkich pokoi w przypadku starszych obiektów i 100% w przypadku nowych,
  • osłona wanny lub natrysku;

Gastronomia:

  • aperitif-bar lub bar kawowy.

 

 

Hotele 3-gwiazdkowe

Wszystkie punkty wymienione w przypadku hoteli z niższą kategorią oraz:

Pokoje hotelowe:

  • Minimalna powierzchnia pokoju 2-osobowego - 14m2
  • Dodatkowo w ramach wyposażenia: bezpośredni i łatwy dostęp do min. 1 wolnego gniazdka elektrycznego przy miejscu do pracy, telefon, telewizor, hotelowe materiały piśmiennicze, zestaw do czyszczenia odzieży i obuwia, igielnik, torba na bieliznę zleconą do prania, woda butelkowana dla każdej osoby w pokoju;

Łazienka:

  • wszystkie pokoje mają własną łazienkę,
  • dywanik przy wannie lub natrysku, ręcznik kąpielowy;

Gastronomia:

  • własna restauracja - dopuszczalny brak, jeśli w odległości do 500 m od obiektu znajduje się restauracja,
  • podawanie posiłków do pokoju (room service) przez min. 18 godzin na dobę;

Dodatkowe usługi i rozrywka:

  • sprzedaż kosmetyków i środków higieny osobistej,
  • dostępność windy lub schodów ruchomych w przypadku, gdy część dla gości obejmuje powyżej 3 kondygnacji,
  • sala klubowa z telewizorem (nie dot. obiektów, które mają sale wielofunkcyjne),
  • pranie, prasowanie i czyszczenie bielizny i odzieży;

Obsługa:

  • jednolity ubiór dla poszczególnych służb hotelowych.

 

 

Hotele 4-gwiazdkowe

Wszystkie punkty wymienione w przypadku hoteli z niższą kategorią oraz:

Pokoje hotelowe:

  • minimalna powierzchnia pokoju 2-osobowego - 16m2,
  • dodatkowo w ramach wyposażenia: fotele wypoczynkowe lub kanapa, stolik, minibar lub lodówka, klimatyzacja (dot. obiektów, które złożyły wniosek o klasyfikację po 16.11.2011);

Łazienka:

  • wszystkie pokoje mają własną łazienkę,
  • dodatkowe wyposażenie: suszarka do włosów;

Gastronomia:

  • zapewnienie całodobowej bezpośredniej sprzedaży gościom gorących napojów;

 

hotel 4 gwiazdki

Dodatkowe usługi i rozrywka:

  • całodobowa usługa bagażowa,
  • zapewnienie strzeżonego parkingu, garażu, miejsca postojowego lub usługi odwozu/przywozu samochodu na i z strzeżonego parkingu,
  • dostępność windy lub schodów ruchomych w przypadku, gdy część dla gości obejmuje powyżej 2 kondygnacji,
  • kwiaciarnia lub możliwość dostarczenia kwiatów,
  • dostępność prasy codziennej,
  • dostępność sal wielofunkcyjnych, takich jak sale konferencyjne, klubowe, szkoleniowe - w zależności od charakteru hotelu,
  • centrum odnowy biologicznej: basen, sauna, siłownia, solarium, masaże i inne usługi rekreacyjne - min. 2 rodzaje;

Utrzymanie czystości:

  • zmiana pościeli i ręczników codziennie lub na życzenie.

 

 

Hotele 5-gwiazdkowe

hotel 5-gwiazdkowy

Wszystkie punkty wymienione w przypadku hoteli z niższą kategorią oraz:

Pokoje hotelowe:

  • minimalna powierzchnia pokoju 2-osobowego - 18m2,
  • dodatkowo w ramach wyposażenia: sejf;

Łazienka:

  • wszystkie pokoje mają własną łazienkę,
  • dodatkowe wyposażenie: waga osobowa, telefon, płaszcz kąpielowy;

Dodatkowe usługi i rozrywka:

  • oddzielne wejście i wydzielona droga bagażu gości,
  • dostępność windy lub schodów ruchomych w przypadku, gdy część dla gości obejmuje powyżej 1 kondygnacji lub gdy pomieszczenia usługowe znajdują się poniżej kondygnacji 0.

 

 

Podsumowując...

Różnice między poszczególnymi klasami hoteli widoczne są przede wszystkim w wyposażeniu i usługach dostępnych dla gości. Im więcej gwiazdek, tym też bardziej wykwalifikowany personel - w hotelach od 3 gwiazdek wzwyż możemy liczyć na płynną obsługę w co najmniej dwóch językach. Nie bez znaczenia jest również wystrój, zwłaszcza jeśli mówimy o hotelach najwyższej klasy. Eleganckie wnętrza, nowocześnie urządzone pokoje i designerskie dodatki to w ich przypadku standard. 5-gwiazdkowe hotele często wyróżniają się również lokalizacją i otoczeniem - położone w samym centrum wielkiego miasta, tuż nad brzegiem morza lub w malowniczej okolicy z widokiem na góry. Takie hotele mogą się też pochwalić bardzo bogatą ofertą SPA i wyśmienitymi daniami przygotowanymi przez słynnego szefa kuchni.

Niezależnie od tego, jakiego hotelu szukasz, mamy nadzieję, że dzięki powyższej liście gwiazdki hotelowe nie mają już przed Tobą tajemnic, a wybór odpowiedniego obiektu będzie szybki i przyjemny!

 

 

gwiazdki hotelowe

Masz pytania? Chcesz zarezerwować pobyt?

Zadzwoń, chętnie doradzimy! RECEPCJA697 697 120

Kontakt

ul. Wadowicka 169 a, Inwałd
34-120 Andrychów
697 697 120


Bank PKO BP S.A.
PL 96 1020 2430 0000 8202 0044 7268

Docenili nas

Akceptujemy

Restauracja Mickiewicza

Zapraszamy także do naszej drugiej restauracji w centrum Andrychowa.

Zobacz